AKTUALNOŚCI

Podgrupy krwi

Tym razem już ostatnia część informacji dotyczących grup krwi i tego, co one determinują w naszym życiu.

Większość osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że poza głównymi grupami krwi, istnieje jeszcze coś takiego, jak podgrupy. O ile dość łatwo można się określić jeśli chodzi o główną grupę krwi, z podgrupą może być już zdecydowanie trudniej. Niemniej bardzo często zdarza się, że osoba z określoną grupą nie odnajduje się w zaleceniach jej dotyczących i wyraźnie czuje, że to nie jej optimum. Bardzo podobnie jest jeśli chodzi o preferowane rodzaje aktywności fizycznych. Po raz kolejny kluczowym okazuje się obserwowanie własnego ciała i jego reakcji. Aby nieco ułatwić „odnalezienie” siebie, poniżej już ostatni z tej serii fragment książki Dr. James’a Adamo i Allan’a Richards’a „Zdrowie zgodne z grupą krwi”, zatem jeśli temat jest interesujący i chcemy dowiedzieć się więcej, gorąco zachęcam do lektury całości. W książce wyszczególnione są składniki odżywcze optymalne dla poszczególnych grup i podgrup, zatem poza ogólnymi wskazówkami, można również znaleźć tam bardzo precyzyjne wskazania, które owoce/ warzywa/ mięsa/ etc. są dla naszej grupy krwi lepsze, a które gorsze, oraz z jaką częstotliwością powinny pojawiać się w naszym menu. Polecam w ramach inspiracji i niezmiennie przypominam o zdrowym rozsądku i absolutnym obserwowaniu własnego ciała, aby wyciągnąć najbardziej wartościowe dla siebie wnioski.

„Każdy człowiek ma rodziców, czworo dziadków, ośmioro pradziadków itd. I wszystkie te osoby nie posiadają identycznej grupy krwi. Czy nie oznacza to, że w  wyniku „wymieszania” podstawowych grup istnieją jeszcze odmiany grup krwi?

Na przykład, czy pacjent z rodzicami o grupach krwi 0 i A nie mógłby mieć dominującej grypy 0 z pewnymi cechami grupy A? Innymi słowy, czy osoba z grupą 0, która jest aktywna i energiczna, ale występuje u niej cecha grupy A, mogłaby preferować jogę?

Istnienie podgrup krwi uświadomiłem sobie w 1987roku i od tego czasu zacząłem uwzględniać je w diagnozowaniu i planowaniu jadłospisów dla tysięcy pacjentów. Wyróżniłem sześć podgrup krwi 0a, 0b, A0, Ab, B0 i Ba (duża litera wskazuje na główną grupę krwi; mniejsza oznacza grupę poboczną). Nie zauważyłem, aby podgrupy miały równie standardowy charakter jak cztery zasadnicze grupy 0, A, B, AB, które można porównać do kolorów: czerwonego, niebieskiego, żółtego i zielonego.

Grupy poboczne mają niejednakowy zakres. Kiedy mieszają się z głównymi „barwami”, wytwarzają różne odcienie, niczym mieszanina żółtego z czerwonym dająca kolor pomarańczowy albo niebieskiego z zielonym dająca kolor morski. Dodatkowe grupy modyfikują podstawowe „barwy” czy też główne grupy krwi.

PODGRUPA 0a

  1. Czy jako dziecko często się przeziębiałaś i miałaś problemy oddechowe?
  2. Czy obecnie masz jakieś alergie? Czy kiedykolwiek cierpiałaś z powodu alergii?
  3. Czy masz astmę lub cierpisz na zapalenie zatok? Miałaś dawniej takie dolegliwości?
  4. Czy masz problemy z tarczycą?
  5. Czy wolisz czytać zamiast wykonywać ćwiczenia fizyczne?
  6. Czy często masz zimne ręce i stopy- nawet gdy jest gorąco?
  7. Czy jesteś wyczerpany po ćwiczeniach?
  8. Czy masz alergie na produkty mleczne?
  9. Czy masz problemy z pęcherzykiem żółciowym, kiedy jesz nadmierną ilość mięsa?
  10. Czy jesteś kreatywny?
  11. Czy masz artretyzm?
  12. Czy masz częste upławy?
  13. Czy wyczerpuje cię sauna lub gorąca łaźnia?
  14. Czy jesteś wrażliwy na problemy innych ludzi?

Jeśli odpowiedziałaś pozytywnie przynajmniej na sześć z tych pytań i masz grupę krwi 0, prawdopodobnie posiadasz również podgrupę 0a. Należy wtedy ograniczyć ćwiczenia, uspokoić układ nerwowy, wykluczyć produkty mleczne oraz zwiększyć spożycie ryb jednocześnie zmniejszając spożycie mięs.

PODGRUPA 0b

  1. Czy przyciągasz do siebie ludzi?
  2. Czy ludzie często chcą powiedzieć ci o swoich kłopotach?
  3. Czy lubisz pracować w zespole jakieś firmy?
  4. Czy cierpisz z powodu alergii?
  5. Czy mógłbyś zostać wegetarianinem?
  6. Czy wolałabyś komuś doradzać zamiast wykonywać rygorystyczne ćwiczenia?
  7. Czy interesujesz się wieloma rzeczami?
  8. Czy dolegliwości sprawiają, że jesteś zdenerwowana?
  9. Czy masz naturę sportowca- stratega, a nie kogoś, kto polega na czystej sile fizycznej?
  10. Czy masz trudności z trawieniem pomidorów?

Jeśli odpowiedziałaś pozytywnie na przynajmniej cztery z tych pytań (lub więcej niż w przypadku pytań dla osoby z podgrupą 0a), prawdopodobnie należysz do podgrupy 0b. Należy wtedy ograniczyć ilość spożywanych produktów mlecznych, ale nadal możesz jeść różne mięsa, w tym ryby, cielęcinę, jagnięcinę, a czasem kurczaki i wołowinę. Istotne są dla ciebie ćwiczenia fizyczne.

PODGRUPA A0

  1. Czy czujesz się wyczerpana po trzech miesiącach wegetariańskiej diety?
  2. Czy ciężkie ćwiczenia fizyczne wzmacniają twój organizm?
  3. Czy często się przeziębiasz lub chorujesz na przewlekłe zapalenia zatok?
  4. Czy lubisz saunę i gorące kąpiele?
  5. Czy ćwiczenia fizyczne pobudzają twój umysł?
  6. Czy cierpisz z powodu dolegliwości układu krążenia?
  7. Czy po nadmiernych ćwiczeniach jesteś nerwowy albo zestresowany?
  8. Czy ćwiczenia pomagają ci w rozwiązywaniu problemów?

Jeśli pozytywnie odpowiedziałaś na pytania numer 1,2,5,6 i 8, a negatywnie na pytania 3,4 i 7, prawdopodobnie jesteś osobą o podgrupie A0. W swojej diecie zawsze będziesz potrzebować ryb, kurczaków, jagnięciny, a czasem cielęciny. Jeżeli twój styl życia jest w dużym stopniu oparty na wysiłku fizycznym, mięso powinnaś jadać raczej codziennie. Twój zestaw ćwiczeń fizycznych powinien obejmować około 20min jogi oraz 15minut ciężkich ćwiczeń każdego dnia.

PODGRUPA Ab

  1. Czy produkty mleczne źle wpływają na twoje ciało?
  2. Czy jako dziecko często się przeziębiałaś lub miałaś problemy oddechowe?
  3. Czy lubisz prowadzić własny biznes?
  4. Czy lubisz przebywać bądź działać w grupie?
  5. Czy z łatwością przyciągasz do siebie ludzi?
  6. Czy ludzie bez trudu cię rozumieją?
  7. Czy lubisz wysiłek fizyczny?
  8. Czy lubisz porządek?
  9. Czy motywujesz ludzi?
  10. Czy ludzie czują się czasem przy tobie onieśmieleni?
  11. Czy odczuwasz w sobie ciągły konflikt między chęcią dostrzegania w innych dobra a potrzebą zachowania ostrożności?

Jeśli odpowiedziałaś pozytywnie na przynajmniej siedem z powyższych pytań, prawdopodobnie masz podgrupę krwi Ab. Tego rodzaju ludzie wykazują energię osoby z grupą A- mogą jednak funkcjonować dobrze w zawodzie, który wymaga podejmowania decyzji. Możesz jadać produkty mleczne , ale w bardzo małych ilościach; czasami ryby i kurczaki (raz na tydzień) oraz jagnięcinę bądź mięso bawołu raz na miesiąc. Potrzebujesz ćwiczeń fizycznych, ale w mniejszej ilości niż osoba z grupą A0.

PODGRUPA B0

  1. Czy lubisz sportową rywalizację?
  2. Czy lubisz wymyślać strategie lub zajmować się biznesem w trakcie zajęć sportowych?
  3. Czy zdecydowanie wolisz jadać mięso?
  4. Czy lubisz dyskutować?
  5. Czy rozwiązujesz problemy w trakcie ćwiczeń fizycznych?
  6. Czy przedkładasz urlop z aktywnym wypoczynkiem nad wylegiwanie się na plaży?
  7. Czy posiadasz własny biznes; a może odgrywasz kluczową rolę w jakieś firmie?

Jeśli odpowiedziałaś pozytywnie na przynajmniej cztery z tych pytań, masz prawdopodobnie podgrupę krwi B0. Ludzie tego rodzaju są bardzo aktywni fizycznie. Mogą biegać nawet po kilkanaście kilometrów dziennie. Osiągają sukcesy w sportach wymagających bezpośredniej rywalizacji. Są entuzjastami, którzy lubią współpracować z innymi- uczestniczyć w działaniach zespołowych, w ramach organizacji. Lepiej komunikują się podczas ćwiczeń fizycznych. Więc jeśli masz podgrupę B0 i prowadzisz trudne negocjacje biznesowe, radzę Ci, abyś robiła to podczas gry w golfa.

Powinnaś wykonywać ćwiczenia fizyczne przed podejmowaniem ważnych decyzji, możesz jadać produkty mleczne, staraj się jednak nieznacznie je ograniczać. Bardzo dobrze tolerujesz mięso, ale nie powinnaś spożywać kurczaków częściej niż raz na miesiąc.

PODGRUPA Ba

  1. Czy podejmujesz decyzje, gdy jesteś najbardziej zrelaksowana?
  2. Czy cisza pomaga ci w podejmowaniu decyzji??
  3. Czy denerwują cię ludzie, którzy są nadmiernie aktywni?
  4. Czy wolisz jogę od biegania?
  5. Czy chciałabyś zostać wegetarianinem?
  6. Czy wolisz łagodne kolory, na przykład barwy niebieskie i zielone?
  7. Czy dokuczają ci alergie bądź problemy z zatokami i śluzem?
  8. Czy czujesz się wyczerpany, gdy ćwiczysz ponad 35minut?

Jeśli odpowiedziałaś pozytywnie przynajmniej na cztery z tych pytań, prawdopodobnie masz podgrupę krwi Ba. Tego rodzaju ludzie posiadają wszystkie cechy osób z grupą B i znaczne pokłady kreatywności osób z grupą A. Problemy oddechowe – takie jak przewlekłe przeziębienia, alergie, zapalenie zatok- są dla nich wyzwaniem przez całe życie. Osoby z podgrupą Ba mogą także cierpieć z powodu różnorodnych dolegliwości układu krążenia.

Powinnaś całkowicie wyeliminować produkty mleczne ze swojej diety, a produkty pełnopszenne zastąpić kiełkami pszenicy i wyrobami sojowymi. Kurczaki możesz spożywać jedynie raz lub dwa razy w miesiącu. Twój organizm znacznie lepiej toleruje ryby i kilka posiłków rybnych w tygodniu to właściwe rozwiązanie. Jagnięcinę i mięso bawołu powinnaś jadać z umiarem. W ramach ćwiczeń zajmij się jogą lub tai chi.”

Mam nadzieje, że przytoczone cytaty z serii o grupach krwi ułatwią rozumienie siebie i zainspirują do zmian. To na czym mi zależy najbardziej, to przekonanie każdej osoby, która jest otwarta na to, aby próbować, żeby sprawdzić na sobie samym na czym polega różnica w komforcie życia i funkcjonowania, kiedy eliminujemy pewne elementy z naszej diety. Osobom, które przeczytały o wszystkich grupach krwi na pewno nasunie się, podobnie jak i mi, że są takie grupy produktów spożywczych, które naprawdę warto sobie odpuścić. Mam na myśli oczywiście produkty pełnopszenne i mleczne. Poza kwestią grupy krwi, wiele innych źródeł również zachęca, aby je wyeliminować ze względu na dużą tendencję do tworzenia śluzu, który bardzo zanieczyszcza i spowalnia działanie naszego organizmu. Choć wiele osób nie potrafi sobie wyobrazić życia bez jogurtów, bułek etc., warto zadać sobie trud, żeby chociażby spróbować pożyć bez nich, a przynajmniej znacząco ograniczyć ich ilość i częstotliwość spożywania. Mam nadzieję, że informacje okazały się ciekawe i inspirujące.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.